Saturday, May 4, 2013

Bahaya paracetamol pada kesihatan!

Hai!!! sihat semua???? saya alhamdulillah... i have to share something about paracetamol. Pada awal kehamilan saya... saya mengalami demam yang teruk dan saya tak suke ambil paracetamol untuk pulih so i choose air isotonik. Tapi pelik juga sbb ia x membantu macam selalu so saya akur mengambil paracetamol. Pada minggu berikutnya begitu juga.... kesian baby... then saya terpaksa beri ubat demam pada baby bila dia demam lepas cucuk 3 serangkai.... mesti ibu2 terfikir selamatkah ubat ini pada baby? bukan ke baby harus membiarkan antibodinya belajar melawan sakit? 

artikel ni saya jumpe di satu laman web khaltamarplus

Terdapat artikel tidak rasmi menyatakan ada doktor di Malaysia yang menjadikan paracetamol sebagai ubat pilihan kedua selepas perubatan herba kerana hakikat paracetamol hanya mampu diuraikan oleh organ hati dan pengambilan paracetamol secara kerap dan berlebihan sebenarnya boleh merosakkan hati.

Mengelakkan penggunaan paracetamol (untuk kesakitan tahap rendah) adalah wajar disebabkan hakikat penggunaan paracetamol secara kerap sebenarnya akan merendahkan daya tahan badan dalam mengatasi kesakitan. Logiknya, makin kerap paracetamol digunakan, makin tinggi dos paracetamol diperlukan badan dalam merawat sakit yang sama.

Kajian perubatan juga secara umumnya mengetahui bahawa penggunaan paracetamol melebihi 1g (2x500mg) setiap hari secara berterusan boleh menyebabkan kerosakan teruk terhadap organ hati dan buah pinggang.

Pengguna paracetamol yang kerap berisiko menghidapi asthma 3 kali lebih tinggi (Dr Seif Shaheen Imperial College, London) di kalangan orang dewasa.


Saya pernah dgr sesetengah pakar perubatan menyatakan yang paracetamol pembunuh dlm senyap sebab kite akan bergantung padanya semasa muda... effectnya akan kite alami pada waktu tua nnti...
setiap  ibu ada pegangan dan harapan masing2 ttg masa hadapan anaknya... harapan saya, agar anak saya mengamalkan gaya hidup yang sihat dan sentiasa ceria kelak. saya juga mahu anak saya hidup bebas dari paracetamol.
Saya sekarang mengamalkan PIL MINDA INTEL. pil ini tidak mempunyai kesan sampingan kerana ia adalah perubatan homoepati. Kandungan pil ini adalah dari garam galian yang sgt2 diperlukan oleh tubuh. yang paling penting ia tidak mempunyai kesan sampingan. Ibu mengandung, dalam pantang, menyusukan anak, lelaki, perempuan, bayi dan semua peringkat umur boleh amalkannya.

Saya sekarang bila demam tak perlu paracetamol lagi, kerana saya dah ada pil minda intel. Berita baik juga buat ibu menyusukan anak.... hasil susu banyak, anak cerdas dan cergas.... ibu mane x nak lihat anak nye ceria bukan?


Produk ini telah dihasilkan oleh Dato Dr Syed Ahmad Syed Samsuddin Al Saggof ikon pidato Malaysia sila klik sini untuk maklumat lanjut mengenai beliau.
Cara Penggunaan:
Pelajar/Dewasa: 2 biji  2 kali sehari. Kemam sahaja. (120 biji)
Harga: RM100 (100 pembeli pertama akan mendapat diskaun)
Sebarang pertanyaan sila call/sms/whatsapp Rina 0132504756

No comments:

Post a Comment